Ads

Ads

Monday, October 31, 2011

PASUM..OK KE?

Aku tahu nun di luar sana pasti rami pelajar lepasan SPM yang masih samar-samar sama ada nak masuk matrikulasi ataupun program pasca-SPM yang lain.
So what?

Aku kat sini nak share la sikit experience sebagai salah seorang bekas pelajar SPM yang dulu pun pening jugak fikir nak masok yang mana satu.

So dalam-dalam pening tu aku pun pilihlah PASUM(Progam Asasi Sains Universiti Malaya).Dalam pikiran aku ni,dengan menyambung pelajaran dekat PASUM ni maka cerahlah masa depan aku.Ye lah,kurang-kurang aku dah ade mase depan denagn Universiti Malaya.

Sangkaan aku nyata meleset.Rupa-rupanya,tempat aku kt UM tuh masih belum terjamin lepas aku habis PASUM nanti.Pasal aku masih kena bersaing denagn budak-budak matrik.

Nyata walaupun korang mengambil program foundation di bawah UM sendiri,namun itu tidak bermaksud korang akan diberi keutamaan untuk terus kekal di bawahnya.

Tentang syllabus,sudah tentu PASUM mempunyai standard yang lebih tinggi.Ini kerana syllabus PASUM adalah di bawah seliaannya sendiri dan sedikit berbeza daripada matrikulasi.

Bagusya,walaupun korang perlu struggle gila-gila untuk score 3 pointer and above,korang mungkin akan lebih relaks sewaktu korang melanjutkan elajaran di peringkat ijazah kerana korang mempunyai basic yang lebih baik berbanding dengan rakan-rakan korang di matrikulasi.
Related Posts Plugin for WordPress, ...